Milloin viimeksi pysähdyit miettimään sitä, kuinka paljon myyntityö sisältää hukkaa?
Myyntisuppilon ylläpidon puute, ja markkinoinnin automaation haasteet – ilman sopivia työkaluja ja ihmisten oikeanlaista toimintaa – tuottaa myynnin tekeminen liikaa hukkaa.
Pahinta hukkaa on menetetty aika. Tarjousten läpimenoaikojen pidentyessä yrityksen kassavirta hidastuu, ja paineet saattavat kasvaa liikaa. Epäolennainen tekeminen, esim. taistelu järjestelmien kanssa on pois tärkeämmästä eli asiakaskohtaamisista. Tällöin voi käydä niin, että taitavan myynnin tekijän vahvin osaaminen ei pääse oikeuksiinsa.
Myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin ja niiden johtamiseen tarvitaan ketterät työkalut, jotta myyntiä voi johtaa tiedolla ja tekemistä ohjata systemaattisesti. Markkinoinnin automaation tulee ruokkia myyntisuppiloa syöttämällä siihen energiaa, joka pitää myyntikoneen käynnissä. Kehittyvän teknologian, mm. tekoälyn avulla voimme tehdä toistuvia rutiinitöitä ja tukea samalla myyntikoneen energiantuotantoa. Markkinoinnin ja myynnin yhteispeliin on tarjolla todella paljon erilaisia työkaluja. Työkaluja pitää osata valita ja ostaa. Tämä vaatii taas sen, että oma liiketoiminta, ostajapersoonat ja koko ”ostamisen DNA” pitää tuntea hyvin.
Markkinoinnin yksi tärkein tehtävä on liidien tuottaminen ja markkinoinnin automaation ohjaaminen. Toimiessaan sovittuja pelisääntöjä noudattamalla, voi jokainen tuoda omalla toiminnallaan tehoja myyntiin eli toimia hukan poistajana. Tämä korostuu etenkin liiketoiminnoissa, joissa tarjouspyyntöjä pyydetään kovan hintakilpailun ja ns. hinta edellä -ostamisen takia. Myynnin ja markkinoinnin eri vastuuhenkilöiden työnjako on luonnollisesti oltava kirkkaana eri tiimien ja tekijöiden mielissä, helppokäyttöisen järjestelmän tukiessa arjen työtä.
Yhteispelin onnistumisiin vaaditaan muutakin kuin sähköistä systeemiä
Myyntitiimin onnistuneessa vetämisessä ratkaisee paljon esihenkilöiden valmentavan johtamisen kyvyt sekä valmius auttaa konkreettisesti omalla esimerkillä, jokaisen tiimiläisen vahvuudet ja heikkoudet huomioiden. Silti ihmisten on annettava toteuttaa omaa myyntisysteemiään omalla tavallaan luottaen yksilön oppimiskykyyn. Optimaalisessa tilanteessa valinnat sopivasta tekijästä tehdään rekrytointivaiheessa. Ihmistä ei voi muuttaa, mutta selkeän prosessin avulla, yhteisellä tekemisellä ja oivallusten kautta, voi jokainen kokenut myyntiosaaja oppia uutta ja kehittyä vielä paremmaksi.
Menestynyt myynnin vetäjä on esimerkin näyttäjä, joka tunnistaa kannattavan ja vetovoimaisen tuotteen tai palvelun mahdollisuudet. Hän myös mahdollistaa eri yksilöiden menestymisen ja koko tiiminsä arjen työn sujuvuuden. Henkisen johtamisen ja tavoitteiden asetannan ohella myynnin ja markkinoinnin työkalut ovat yksi tärkeä osa kovan kilpailun ympäristössä. Myynnin työkalujen käytön säännöllinen kertaaminen ja kouluttaminen ovat olennaisessa roolissa myyntisuppilon tuottavuudessa. Jokainen menestynyt myynnin vetäjä osaa valmentaa tiimiläisiä myös työkalujen käytössä.
Työn sujuvuuden varmistaminen helppokäyttöisiä työkaluja hyödyntämällä ja niiden käytön ylläpito ovat kuin koneiston toimimiseen tarvittavaa öljyä. Ahkeruuslajissa, jossa toistojen merkitys on iso, ovat työkalut todella tärkeässä roolissa. Ne ovat työn sujuvuutta ja sitä kautta työhyvinvointia ylläpitävä tekijä.
Sinä organisaatiosi koko toiminnasta ja tuloksesta vastaava, tarvitsetko koneistollesi osaavan ja myyntisuppilon mekaniikan tuntevan myynnin vetäjän?
Me Wantedilla haluamme auttaa sinua ihmisläheisellä ja tehokkaalla rekrytointiprosessilla. Säästä aikaasi ja onnistu rekrytoinnissasi. Etsimme sinulle ammattitaitoisen osaajan, suorahaku tai Interim -palveluillamme. Ota yhteyttä – Wanted Group
Heidi Leskinen
+ 358 400 157 286
Wanted Group